Финансијска едукација грађана:
Шта требам знати о платним картицама?
Платна картица је инструмент безготовинског плаћања која вам омогућава плаћање роба и услуга, као и подизање готовине.
Зашто…
бржи начин приступа новцу од одласка у банку, расположивост средстава на рачуну 24 сата дневно, већа сигурност у случају евентуалног губитка него у случају ношења готовине, плаћање у иностранству, плаћање и кад немате довољно новца на рачуну …
Које картице банке нуде …
Дебитне картице – омогућавају вам плаћање робе и услуга или подизање готовине до износа расположивих средстава које имате на вашем рачуну (укључујући и дозвољени минус у неким банкама).
Кредитне картице -омогућавају вам одложено плаћање робе и услуга, као и подизање готовине до одређеног лимита, који је дефинисан претходно закљученим уговором с банком. Током периода кориштења ових средстава вама као кориснику се наплаћује камата у складу с уговором.
Најпопуларније су тзв. revolving кредитне картице. То су картице по којима плаћате уговорени проценат искоришћеног кредита једном мјесечно. Дио дуга који не измирите преноси се у наредни мјесец и на то задужење плаћате камату дефинисану уговором.
Prepaid картице – картице са унапријед уплаћеним одређеним износом, који касније можете користити за плаћања, подизање готовине на банкомату и плаћања на интернету.
Издавање картице
Захтјев за издавање картице можете узети у банци или наћи на интернет страници банке. Општа правила издавања и коришћења платних картица можете наћи на интернет страници банке или у самој банци.
По пријему картице дужни сте да је потпишете. Непотписана картица је неважећа.
Картица важи до посљедњег дана мјесеца назначеног на картици. Уколико не откажете коришћење картице, банка ће вам аутоматски обновити картицу са новим роком важења.
Банка вам уручује ПИН (лични идентификациони број). Ваша обавеза је да га држите у тајности.
Није препоручљиво ПИН држати уз картицу.
Коришћење картице
Картицу можете користити на свим продајним мјестима, банкоматима и шалтерима банака која имају знак ваше картице.
Плаћање картицом на продајном мјесту
- картицу предајете трговцу који је провлачи кроз ПОС терминал и уноси износ трансакције, након чега може бити затражено да унесете ваш ПИН. Прије уноса провјерите на екрану износ рачуна, а унос ПИН-а заклоните руком. Након одобрења трансакције, штампа се рачун у 2 примјерка (тзв. слип). Један примјерак задржава трговац, док други примјерак узимате ви и чувате га за потребе евентуалне рекламације (уколико дође до неслагања трансакција из извода са обављеним куповинама). У случају да трансакцију нисте потврдили уносом ПИН-а трговац ће затражити да потпишете слип на исти начин како сте се потписали на картици
- трговац може затражити ваш идентификациони документ са сликом
- не дозволите да се картица код плаћања односи ван вашег видокруга
Подизање готовине
Подизање готовине на шалтеру је идентично као код куповине, с тим што службенику банке који вам исплаћује новац обавезно дајете на увид ваш идентификациони документ са сликом.
Подизање готовине на банкомату
- убаците картицу у банкомат (на начин приказан на екрану банкомата)
- слиједите упутства са екрана
- изаберите опцију исплата
- унесите ваш ПИН (док уносите заклоните тастатуру руком)
- изаберите тастер поред жељеног износа или га укуцајте на опцији други износ
- Уколико имате довољно средстава на вашем рачуну, банкомат исплаћује готовину и штампа потврду о обављеној трансакцији. Ову потврду чувајте ради контроле са вашим изводом из банке.
Банкомат ће задржати картицу
- ако сте унијели погрешан ПИН три пута узастопно
- ако је блокирана
- ако нисте узели своју картицу на вријеме након што ју је банкомат вратио
- ако је истекао рок важења картице, у том случају одмах обавијестите вашу банку
Подизање готовине на банкоматима и шалтерима других банака у земљи и иностранству повлачи за собом накнаде за које се корисник задужује уз износ трансакције. Обавезно погледајте обавјештења банке о накнадама, курс који банка примјењује при конверзији трансакција насталих у иностранству, валуту задужења и евентуалну провизију која се наплаћује код конверзије.
Безбједност
- картицу чувајте одвојено од осталих средстава плаћања и редовно провјеравајте њену присутност
- захтјевајте да се сви поступци с вашом картицом на продајном мјесту обављају у вашем присуству
- корисник сноси сав ризик за неовлаштено кориштење картице, зато се придржавајте сигуроносних мјера при употреби картице ( нпр. картица мора бити потписана, откривање ПИН-а, давање картице другој особи на кориштење)
- уколико изгубите или вам украду картицу, одмах обавијестите банку која вам је издала картицу. Банка је у обавези да одмах блокира картицу. Уколико накнадно порнађете картицу која је пријављена као украдена/изгубљена не смијете је користити. Вратите је банци која је издала картицу
Назив банке | Број телефона за блокаду картице |
Addiko a.d. Banja Luka | 24 сата дневно: +387 (51) 951 000 |
NLB banka a.d. Banja Luka | 24 сата дневно: +387 (51) 242 171 или 0800 505 10 |
Atos Bank a.d. Banja Luka | од 08-16 часова: +387 (51) 241 124 или +387 (51) 241 156, од 16 часова: 0800 59 999 или +381 (11) 308 2300 |
BPŠ Banka a.d. Banja Luka | 24 часа дневно: +387 (51) 244 797 |
Nova banka a.d. Banja Luka | 24 часа дневно: +387 (51) 333 350 или 0800 500 11 |
UniCredit Bank a.d. Banja Luka | 080 051 051 за позиве из иностранства: +387 (51) 246 604 |
Naša banka a.d. Banja Luka | 24 часа дневно: +387 (55) 232 300, +387 (51) 492 791 или 0800 50 213 |
MF banka a.d. Banja Luka | од 08-16 часова: +387 (51) 240 309 или 080 051 055 |
Банке из Федерације Босне и Херцеговине које имају организационе дијелове у Републици Српској
Назив банке | Број телефона за блокаду картице |
Raiffeisen Bank dd BH Sarajevo | 24 часа дневно: +387 (33) 755 030 или 081 92 92 92 |
ProCredit Bank Sarajevo | 24 часа дневно: +387 (33) 250 976 |
Intesa Sanpaolo Banka dd BiH Sarajevo | 24 часа дневно:+387 (33) 497 657 |
Ziraat Bank BH d.d. Sarajevo | 24 часа дневно:+387 (33) 252 243 или +387 (33) 252 244 |
Sparkasse Bank dd BH Sarajevo | 24 часа дневно: +387 (33) 280 300 или +387 (33) 958 500 |
UniCredit Bank dd Mostar | 24 часа дневно: +387 (36) 312 695 или 080 081 051 |
Bosna Bank International d.d. Sarajevo | 24 часа дневно: 080 020 020 |
Корисни савјети
Прије подношења захтјева за издавање картице распитајте се о провизијама, односно накнадама које банке наплаћују за издавање и кориштење платних картица.
За куповину путем интернета користите препаид картице.
Редовно провјеравајте стање на вашем рачуну.
Запамтите свој ПИН и никада га не носите са собом.
Запишите број корисничког сервиса (који се налази на полеђини картице) за пријаву крађе ако до ње дође.